Waarom zou je iets veranderen dat goed werkt? Het is bij veel mensen een vastgeroeste gedachte en dé reden waarom werknemers doorgaans niet staan te springen om een baas die het roer 180 graden omgooit.

Verandering is essentieel, wil je als bedrijf overleven, weet Tony Sandelius, new business and development manager bij IKEA in Zweden. “Je moet altijd naïef blijven. Weet jij het kind in jezelf te vinden, dan ben je geschikt om op onze innovatie-afdeling te werken”, zegt hij tegenover Business Insider.

Zo’n honderd mensen werken dagelijks in de catacomben van het hoofdkantoor in het Zweedse Älmhult – achter dikke deuren waar nog net niet top secret op staat – aan alles waar je bij de woorden ‘innovatie’ en ‘IKEA’ aan kunt denken: van het ontwikkelen van nieuwe materialen tot het bouwen van fabrieken.

Sandelius: “Op dit moment is de waarde van onze portfolio bij business innovations zo’n 150 tot 200 miljoen euro. Verschillende teams werken aan innovaties opgeknipt in vijf gebieden, denk aan materiaalinnovatie of digitalisering. Of neem ‘Ikea Explorer’, dat team heeft niets te maken met wat IKEA nú doet, maar oriënteert zich wel op mogelijke bedrijfskansen.”

“We willen dingen anders doen, uitvinden. De wereld verandert zo snel, welke mogelijkheden kunnen wij ontwikkelen om nieuwe innovaties te creëren?”, vraagt Sandelius zich hardop af.

Sandelius deelde onderstaande projecten met Business Insider Nederland. Dit zijn ambities van IKEA die vóór 2030 het levenslicht moeten zien:


1. Co-create IKEA

Co-create IKEA

"Alles wat ontwikkeld wordt door IKEA, wordt ontwikkeld bínnen IKEA. En dat is natuurlijk een groot manco", vertelt Sandelius. "We creëren nu een digitaal platform waar we een community opbouwen van medewerkers, consumenten, universiteiten en ga zo maar door. Zij kunnen deelnemen aan het ontwikkelen van producten en ideeën aandragen."

Het project (een soort van IKEA-Facebook) heeft al als pilot gedraaid en zal komend kalenderjaar verder uitgerold worden. "Met IKEA Family (het grootste loyaliteitsprogramma ter wereld) hebben we nu al zo'n 100 miljoen members, dus wat als we deze gebruikers koppelen aan het nieuwe platform?"

In plaats van de duizend medewerkers die nu de producten ontwikkelen, heeft het bedrijf straks miljoenen co-creators overal ter wereld. "Op die manier genereert het bedrijf zoveel meer waarde", voegt Sandelius toe.


2. Virtual IKEA

IKEA. IKEA keuken Kungabacka

"We hebben onlangs Virtual IKEA gelanceerd. Het idee is dat als je een VR-bril opzet, je in één klik in de door jou ontworpen keuken bent."

Er is nog wel een probleem volgens Sandelius: "We  maken 3D-modellen die er beter uitzien dan de werkelijkheid, zeker als het gaat om textiel. Dan raken klanten teleurgesteld als ze het product in de winkel zien." En dus stopt het bedrijf kleine imperfecties in de digitale producten en gaan er binnenkort pilots draaien in verschillende winkels.

De voordelen van Virtual IKEA zijn volgens de manager eindeloos, zo kun je naar de keuken kijken vanuit de ogen van een kind (nergens scherpe hoekjes?), kun je zien of je keukenkastje wel helemaal open kan en of het ontwerp wel helemaal je smaak is.

"Dit is voor ons interessant vanuit duurzaamheidsoogpunt, want hoeveel producten worden er wel niet teruggestuurd? Je koopt toch al snel te veel spullen, zeker bij IKEA. Op deze manier kan de consument precies zien wat hij nodig heeft."


3. Digitale fotografie

Het is moeilijk voor te stellen, maar ongeveer zestig procent van de producten in de IKEA-catalogus is niet gefotografeerd maar digitaal geïllustreerd. Simpelweg omdat het vaak maanden duurt voordat er een product definitief is.

"Het nadeel is dat het véél tijd kost om zo'n afbeelding er als een foto te laten uitzien", legt Sandelius uit. "Daarom hebben we software gecreëerd die er drie minuten over doet om een afbeelding te weer te geven."

En dat heeft zijn voordelen, ook buiten de catalogus. "We hebben een functie die we normaal pas aan het eind van het proces gebruiken helemaal naar het begin geschoven." Hierdoor kunnen IKEA-ontwerpers een schets omzetten naar een foto. Sandelius: "Zo kunnen we eerder beslissingen nemen, deze foto opsturen naar onze fabrikanten aan de andere kant van de wereld zodat ze een beter beeld krijgen van het uiteindelijke product en zien of het item past bij onze andere producten."


4. Better cotton

better cotton ikea cellulose katoen

Vorig jaar startte IKEA met het Better Cotton-initiatief waarmee het bedrijf op een duurzamere manier wil werken aan katoenproductie en -verwerking. "Katoen kost enorm veel water om te verbouwen. Wil je textiel voor een lage prijs, dan moet je het mixen met polyestervezels op oliebasis, waardoor je fossiele brandstoffen verbruikt", vertelt Sandelius.

"Tegen 2030 willen alleen maar textiel hebben waarbij geen gebruik is gemaakt van fossiele brandstoffen."

"We richten ons op celluloseacetaat om een biotextiel te ontwikkelen. We hebben inmiddels zelf vezels ontwikkeld, maar die zijn nog niet helemaal top. 2030 lijkt misschien ver weg, maar het gaat ook over het veranderen van een hele industrie. In Bangladesh draait alles om de textielindustrie, als je dan de hele infrastructuur om wilt gooien, heeft dat een enorme impact op de bevolking."


5. Recyclebare meubels

ikea m-board wegwerpmeubelen

Veel van de IKEA-producten worden gemaakt van mdf en hdf. "We zijn ons gaan afvragen of we niet een boardmateriaal konden ontwikkelen dat goedkoper en duurzamer is. We kwam tot M-board: gemaakt van honderd procent gerecycled papier.

De kwaliteit is fantastisch en de prijs in vergelijking met chipboard wel dertig tot veertig procent lager", vertelt Sandelius. Het product wordt ontwikkeld door het koud te persen, wat beter is voor de natuur.

Ben je dus over een paar jaar uitgekeken op je LACK-tafel, dan gooi je hem gewoon bij het oud papier.


6. Twee keer zo snel meubels in elkaar zetten

sneller producten in elkaar zetten ikea

Sandelius: "De grootste frustratie van mensen is niet dat ze naar de IKEA moeten, al willen sommige mannen je anders laten geloven, maar het probleem als je thuiskomt. Veel mensen balen van de tijd die het kost om producten in elkaar te zetten.

Het is ons streven om de montagetijd van alle producten voor 2020 met vijftig procent te verkorten. En dat gaat lukken, we hebben nu al oplossingen bedacht die de montagetijd van sommige producten tachtig procent korter maken."


7. Home technology

google-home-thuis

"Je hebt nu natuurlijk the internet of things, wat super fashionable en hot is. Bij IKEA zijn we volop bezig met wat we noemen home technology. Denk aan Apple die bezig is met een home kit, Google, iedereen komt met zijn versie. En wij dus ook.

We zijn nu onder andere bezig met oplossingen voor licht en energie, alles om een slimmer thuis te ontwikkelen", vertelt Sandelius.


8. Sleep 2.0/Future sleep

betaalbare-kwaliteit-testlab-matras

"IKEA verkoopt vandaag de dag matrassen, maar in de toekomst zullen we slaap verkopen", zegt Sandelius. Volgens hem is dit een compleet andere manier van het onderwerp benaderen.

De manager probeert het uit te leggen: "Moet je je bed kopen, of kun je het beter leasen? Moet je sensoren in het bed bouwen, zodat je kunt zien wanneer het matras op is en je slecht slaapgedrag gaat vertonen? Er zijn zoveel manieren om technologie in een bed in te bouwen."

Het project is onderdeel van een vijfjarenplan, de kans is dus groot dat we op de korte termijn al dit soort oplossingen in de winkel gaan zien.


9. Ramen die lucht zuiveren

ikea ramen die lucht zuiveren business insider

Wat vind je in ieder huis? Ramen, moet IKEA gedacht hebben. "Een raam heeft maar weinig functies: het zorgt voor licht en frisse lucht, maar in een groot deel van de steden doe je de ramen niet open, omdat er zoveel luchtverontreiniging is. Je hangt er gordijnen voor, plaatst er een lamp in of zet er een plant neer. Oké, en misschien wat kerstdecoraties", verzucht Sandelius.

"Wij kijken naar wat een raam kán zijn, bijvoorbeeld naar hoe textiel lucht kan zuiveren. Als we maar één procent van de ramen in de wereld kunnen veranderen, dan is dat een enorme kans voor IKEA."